امگا3 در درمان جوش صورت

درمان جوش صورت

آکنه یکی از مشکلات پوستی است که بیشتر افراد جامعه با آن درگیر هستند بنابراین دانستن راه های درمان جوش صورت اهمیت زیادی دارد. بدون توجه به سن، داشتن آکنه مداوم می تواند برای افراد دلسرد کننده باشد. ممکن است گزینه های درمانی بی شماری را تجربه کرده باشید، از تغییرات رژیم غذایی گرفته تا درمان پزشکی، اما هیچ نتیجه ای نداده باشد و همچنان درگیر باشید. برخی از افراد ادعا می کنند، اسیدهای چرب غیر اشباع امگا3 می توانند باعث درمان جوش صورت شوند که دلیل آن اثرات ضد التهابی احتمالی آن است.

سه نوع امگا3 در طبیعت وجود دارند:

  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
  • اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)
  • اسید آلفا-لینولنیک (ALA)

EPA و DHA در ماهی و روغن ماهی و ALA در آجیل و دانه های خاص یافت می شود. امگا3 برای بدن ضروری است، به این معنی که باید از رژیم غذایی یا مکمل های غذایی دریافت شود.

التهاب و جوش

آکنه به طور کلی یک بیماری التهابی پوستی محسوب می شود و با برجستگی و جوش های پوستی مشخص می شود. معمولا به رنگ قرمز یا صورتی هستند و بسته به نوع پوست ممکن است با لکه های تیره همراه باشند. جوش ها ممکن است چرکی باشند و معمولا روی صورت، گردن، پشت کمر و سینه دیده می شوند. به طور معمول تجمع باکتری ها و چربی اضافی باعث مسدود شدن منافذ و فولیکول های مو در پوست شده و باعث ایجاد جوش های متورم و حساس، به عنوان بخشی از پاسخ التهابی بدن می شود.
ضایعات آکنه می توانند فعالیت واسطه های پیش التهاب بر روی پوست را افزایش دهند، مانند اینترلوکین 1 که باعث ایجاد سری وقایع التهابی می شود.
زمانی تصور می شد که فقط برخی از انواع آکنه با التهاب همراه هستند، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که التهاب تقریبا در همه انواع آکنه دیده می شود. با این حال التهاب تنها عامل موثر نیست. موارد دیگری که می تواند بر ایجاد آکنه تأثیر بگذارند که شامل مشکلات هورمونی، برخی داروها، فشارخون بالا، سن، آلودگی هوا، رطوبت و غذاهای خاص هستند.

درمان جوش صورت

امگا3 و التهاب

اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه EPA و DHA، اثرات ضد التهابی دارند. بنابراین حدس زده می شود که آنها ممکن است با هدف قرار دادن التهاب به طور غیر مستقیم با موجب درمان جوش صورت شوند.
در یک مطالعه کوچک، میزان EPA در خون شرکت کنندگان مبتلا به آکنه، پایین تر و برخی از مارکرهای التهابی در سطح خون بالاتر از شرکت کنندگان بدون آکنه بود. با این حال مشخص نیست که مکمل های EPA یا سایر امگا3 ها می توانند از بروز آکنه جلوگیری یا آن را درمان کنند.
یک آزمایش تصادفی و کنترل شده در 45 فرد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط نشان داد که مصرف 2000 میلی گرم مکمل EPA و DHA به مدت 10 هفته به طور قابل توجهی ضایعات آکنه التهابی و غیر التهابی را کاهش می دهد.
در حالی که در مطالعات برخی از شرکت کنندگان شاهد بهبودی در آکنه خود بودند، علائم سایر شرکت کنندگان بیشتر شده بود. این نتایج متناقض نشان می دهد که اثر مکمل های امگا3 بر روی آکنه ممکن است به فرد، نوع امگا3، نوع آکنه و عوامل ناشناخته دیگر بستگی داشته باشد.
به طور کلی تحقیقات در مورد ارتباط بین امگا3 و آکنه های مرتبط با التهاب محدود است. مطالعات گسترده تری برای بررسی این موضوع مورد نیاز است.

آشنا شویم: کپسول امگافلکس هلث برست

مقایسه اثر مکمل ها با منابع غذایی در درمان جوش صورت

بیشتر مطالعات در مورد استفاده از امگا3 در درمان آکنه بر روی مکمل ها، به ویژه EPA و DHA متمرکز شده است. در مورد تأثیر مکمل های ALA بر آکنه نیز تحقیقی انجام نشده است. همچنین هیچ مطالعه ای در مورد تأثیر افزایش مصرف امگا3 در رژیم غذایی در درمان آکنه وجود ندارد. با این حال برخی از مطالعات مشاهده ای نشان می دهند افرادی که منابع امگا3 مصرف می کنند نسبت به افراد دیگر کمتر دچار آکنه می شوند.
به عنوان مثال یک مطالعه بر روی بیش از 500 بیمار در کلینیک های پوست نشان داد که افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی می خورند، 32 درصد کمتر دچار آکنه متوسط تا شدید شده اند.
حتی اگر این نتایج نشان دهد که خوردن ماهی بیشتر، بهترین منبع امگا3 در رژیم غذایی، ممکن است از آکنه محافظت کند، اما در مورد اثر سایر منابع غذایی امگا3 بر جوش یا آکنه اطلاعاتی در اختیار ما قرار نمی دهد.

نویسنده: نگار رفیعی
منبع: healthline

افزودن دیدگاه جدید